CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, January 17, 2011

Alzheimer....???


"Alzheimer atau sebutannya alz-zhai-me, merupakan sejenis penyakit penurunan fungsi saraf otak yang kompleks dan progresif. Penyakit Alzheimer bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit Alzheimer adalah keadaan di mana daya ingatan seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri. Penyakit Alzheimer bukannya `nyanyuk' yang sekadar satu proses penuaan. Sebaliknya, ia adalah sejenis masalah kesihatan yang amat menyeksakan dan perlu diberikan perhatian." (wikipedia)


mase kecik2 dulu... ak selalu mintak biar ak lupe ingatan... so, leh mulakan hidup baru kan.. tp bkn sb ak xsuke khidupan ak skrg...BUKAN...tp saje.. mcm best kan.. bile sedar je...


me : awak sape? sy xknal.. sy sape?? sy sape??? (gaya2 meroyan.)

mak : sbr akak... nanti akak pasti sembuh..jgn pkse diri..


hahaha..lwk dowh..mcm berlakon..tp mmg sbb asyik tgok drama r ak jd g2.. tp nsib lah xjd kan... lupe2 ckit pun dah gelabah..ni lupe ingatan trus...gila ok...!! oh, ya! sbb ak selalu mintak dulu r kot..skrg ni cm dah dpt balasan... ak selalu lupe skrg.. tkut jgak ak.. mne tau petanda kan... tp mintak sgt2 agar xdpt penyakit nie... susah r.. nati kan nk kerja... silap2 terlupe formula ke.. cian ank murid ak..huhu


hari2 skrg....ak kne mrh sbb asyik lupe ltk brg... kne mrh sbbnye...ak akan kalut n mintak sume org tlg cari...ayat hari2 yg mmg wajib kuar mulut ak...

- mane spek akak??? nk tgok tv ni..

- hp akak mne? tlong miscol..

n lain2 ag...yg mmg selalu ak lupe letak..haish...xtau r cne dah nk overcme bende nie... smpai kan bf ak pun perli ok.. die suh tgok citer "A MOMENT TO REMEMBER"... Sape dh tgok??? perli ok... sape yg belum pernah tgok.. g tgok pat...sedap citer tue.. tp sila bwk tisu time tgok yer.. end die very sedih...


jom2 kite tgok petanda ALZHEIMER nie...

1. Pesakit juga boleh menjadi seorang yang agresif, cepat marah dan hilang minat untuk berinteraksi atau hobi yang pernah diminatinya.

- hm... asenyer xde ag smpai mcm ni...


2. Pesakit yang berada di tahap sederhana dan teruk akan menunjukkan tingkah laku yang pelik. Antaranya, seperti menjerit, terpekik dan mengikut penjaga ke mana saja walaupun ke tandas.

- hoho... ak xde ag mcm nie..yes2. ak xde ptnde ag...


3. pesakit juga mendengar suara atau bisikan halus dan mengadu ternampak bayangan menakutkan. Semua ini secara tidak langsung memberi tekanan kepada penjaga kerana mereka terpaksa menjaga pesakit `36 jam' sehari.

- aik..cm plik plak..ni bkn ptnde org gila ke???


4. Pesakit juga kadang-kala akan berjalan ke sana sini tanpa sebab dan corak tidur mereka juga berubah. Pesakit akan lebih banyak tidur pada waktu siang dan berjaga pada waktu malam

- ops.... terase plak... tp bkn selalu tido siang..jrg lah... (ttup muke)


5. pesakit sendiri tidak memahami apa yang berlaku pada diri mereka dan memerlukan bantuan orang lain. Berita buruknya mengenai Alzheimer ini, ia belum ada penawarnya.

- oh..sedih2... hope2 ak dijauhkan dr penyakit nie... kne byk mkn raisin dah nie..bia otk kuat ckit..


p/s : sumber wikipedia jer..so, jgn percaye sgt....

0 peoples gossipping wif me:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...