CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, October 6, 2012

my PBS style . nk tiru pun boleh

Assalamualaikum..

everytime aku on9 fb, aku mmg akan bukak dua group ni. group INTERVIEW n KAMI GURU PAHANG. n setiap kali cek, mesti ade cikgu2 baru cam aku ni yg bgtau ttg ketidakpuas hatian kpd PBS. tau apa itu? pentaksiran berasaskan sekolah. kalau sek menengah, tahun ni baru stat dgn form 1. dorg xde exam PMR. dulu aku ingat, PMR dimansuhkan dan digantikan dgn sistem pointer. which is, setiap kali exam pertengahan n hjung tahun ade pointer. kumpul2 smpai form 3. n last dgn TPNG (purata ponyer), dorg apply sek ape2 utk form 4.but im wrong. im wrong.frust ok. kalau aku menteri, aku buat mcm tu dah. sbb motif PMR dimansuhkan sama dah dgn apa aku fikir tp plaksanaannya lain. ok lah. aku siapa kan. dorg menteri2, of kos ape dorg plan ag better. tp mmg better pun.

so, untuk PBS ni. pelajar akan dinilai setiap kali hbis belajar. ala..untk guru praktikal, dah mmg kite biase buatlah. after mengajar satu topik, terus bg latihan (kertas) dlm sesi penilaian. everytime mengajar mesti adelah worksheet utk pelajar. utk guru praktikal mmg xde masalah. but the problem is hitting the guru biasa cam kami skrg. seriusly, mmg xde masa nk buat soalan(type). nk bg setiap hari after mengajar n nk kutip n nk tnda lagi. mmg xmampu. sape guru fhm lah. TAK MAMPU!!! PBS ni plak ade byk soalan...boleh dikatakan stiap subtopik mesti kne buat soalan. setiap worksheet ade band2 tersendiri. yg tue leh cek dlm modul dari KPM. band 1- band 6. setiap bab dlm buku teks plak mesti ade dari band 1 -band 6. n bukan satu jer tau. biase 2-4 utk satu band. korg imagine lah if dlm buku teks tu ade 10 bab. mau smpai 60-80 worksheet kne buat, MAMPOSSS.8

aku masuk seklah bln 6 hr tue. aku kne mengajar sains n pjk utk form1. korg leh imagine? sains n pjk ok? i'm a math teacher. :( xpe. aku mengajar cam biasa. then, bile aku tny pasal PBS. mmg bestlah. kelas yg aku mengajar tue lgsung xbuat pbs. so cne? sepatutnye kne stat dari bulan 1 r kan. belajar dah separuh dah. mmg nak gile aku ase. aku tpksa buat semua soalan??? matilah.....aku cek.

SAINS

  • band 1 - 4 worksheet
  • band 2 - 13 worksheet
  • band 3 - 18 worksheet
  • band 4 - 29 worksheet
  • band 5  - 10 worksheet
  • band 6 - 7 worksheet
TOTAL = 81 worksheetssss....

PJK
  • band 1 - 8 worksheet
  • band 2 - 14 worksheet
  • band 3 - 5 worksheet
  • band 4 - 6 worksheet
  • band 5 - 6 worksheet
  • band 6 - 3 worksheet
TOTAL = 42 worksheetsss

so cmpur dua tu, aku kena buat 123 worksheet. dah r satu worksheet lam 2,3 soalan. tp subtopik samalah. sekolah lagi sebulan. sains pun msh ade satu subtopik xhbis. aku dah pening. cmne lah aku nks etel bende ni. google  punye google, ALhamdulillah jumpe soalan2 ni. so, xperlu buat la. just edit2 kan. tp masa??? masa mmg xsempat. so, akhirye aku telah mereka style PBS aku sendiri. jom, hope leh setel r pbs aku gune care ni.


MY PBS STYLE ( sbb kesuntukan masa)


  1. untuk sains, band 1 ade 4 kan. so, contohnya first is B1D1E1 tu. so, first day aku akan bg satu kelas yg B1D1E1 punyer. if pelajar tu betul semua, oh,ya! aku xkan bg dorg bukak buku sb soalan mmg xsusah pun. dorg just perlu bace satu subtopik. aku akan bgtau siap2 la subtopik ape one day b4. 
  2. if pelajar tu betul smua, next day die akan trus buat soalan band 2 lah.B2D1E1 punyer. kiranya pljr tu dah menguasai band 1. xpyh nk buat 4 worksheet band 1 pun. 
  3. if pelajar ade buat salah lam B1D1E1 tu. even 1 salah sekalipun, die dah dikire xmenguasai. so, next day aku akan bg worksheet B1D2E1 plak. mcm tu lah seterusnya...
  4. if pljr tu pintar, selalu btol.lam masa 4 hari. die dah leh band 4. senang x??? tp if pelajar tue bangang, hari ke4 mungkin masih buat B1D3E1.
  5. jika still salah lagi utk worksheet B1D3E1. aku akan repeat la. bagi B1D1E1 balik tp jnis soalan lainlah. tp subtopik samalah. korg fhmkan?? 
  6. bende ni berlanjutan smpai hbis sekolah. last, aku akan isi setakat dorg mmpu capailah. aku rasa setakat b3 n b4 sahaja pljr aku ni.
  7. untk band 6, mungkin aku akan suruh mereka buat eksperimen sendiri. or, mengajar dlm kelas. present ape2. n aku pasti, kalau ada pun. 2-3 org je kot. tu pun kalau ada.
sudah fhm??? senang x? ada sesetengah cikgu kat cni kata aku rajin nk buat cmtu. tp bg aku, dgn bg semua soalan tu kat budak, is sgt xcukup masa. lebih2 lgi cikgu lain bg open book. aku xnk. sorilah, ini mmg cara aku. nmpak susah but menyenang kan kerja aku. senang aku nk remark dorg. aku akan statistik pny orang...cewwwah.. bg aku cara ni senang. nk tiru?? boleh je. nk penjelesan lagi. email me: miera1505@gmail.com.

at cherating. next entry lah

bye. selamat mengajar guru2. yg bukan guru pun leh fhm.





1 peoples gossipping wif me:

Mohd Shafwan said...

pbs oo pbs...best ke x pbs ni e

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...